"Vilka är era drömkunder?" Förvånansvärt ofta får vi frågan. Från befintliga kunder, branschkollegor och bekanta. Men de roligaste och mest lyckade projekten sitter inte i ett specifikt varumärke. 

Så länge er produkt eller era tjänster stämmer överens med våra värderingar, kan vi lösa kommunikationsuppdrag där vår kompetens kommer till sin rätt. Vi är på journalistspråk typiska allmänreportrar och vi älskar variationen våra uppdrag ger. De mest lyckade projekten bottnar i bra kundrelationer, tydliga briefer och en stark vilja att kommunikationen ska åstadkomma något. När vi sedan mäter effekten av det content vi har producerat, och anpassar innehållet utifrån den data vi får, blir uppdragen som allra roligast. Här nedan presenteras ett axplock av våra senaste uppdrag.

447769520

H&M Group om Including & Diversity

I samband med Human rights day publicerade H&M Group denna film på sin LinkedIn-kanal där Annie Wu, Global Lead Inclusion & Diversity, beskriver sin roll och hur det är att vara en del av H&M Group. Marczak Communications stod för produktionen och har efter denna producerat ytterligare filmer, där andra nyckelpersoner på H&M Group presenterar sig själva och sin roll.

368785577

"Bli lastbilschaufför!": film för TYA genom Talent Talk

Som ett led i en kampanj, som varumärkesbyrån Talent Talk gjorde på uppdrag av TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd), producerade Mzk ett antal filmer. Syfte: göra lastbilschaufförsyrket mer attraktivt bland unga och nyansera synen på yrket. Målgrupp: ungdomar som ska välja gymnasielinje och yrkesväxlare. Effekt: kampanjen genererade 174 300 thruplays och hade en räckvidd på omkring en halv miljon personer.

333743546

"Inte ett vanligt blåljusprogram"

2017-2018 fick vi i uppdrag av Storstockholms brandförsvar att ta fram konceptet till en ny rörlig satsning inom kommunikation. Resultatet blev en webbserie i åtta delar. Koncept och produktion: Marczak Communications. Syfte: öka brandsäkerheten, beskriva brandförsvarets verksamhet och öka stoltheten internt. Serien har haft över 200 000 tittare i digitala kanaler och blev nominerad till Swedish Content Awards 2019. Serien bidrog även till att Storstockholms brandförsvar utsågs till Årets räddningstjänst 2018.

Rikshems års- och hållbarhetsredovisning 2019

Marczak Communications fick uppdraget av fastighetsbolaget Rikshem att projektleda och producera års- och hållbarhetsredovisningen 2019. Marczak Communications inledde med en strategisk workshop och stod sedan för koncept, projektledning, textproduktion, formgivning och korrektur – produktion från ax till limpa med andra ord.

403625733

Film om brandingenjörsyrket

Med gymnasieelever och unga vuxna som målgrupp producerades en film om brandingenjörsyrket i syfte att öka kunskapen om brandingenjörsyrket och därmed öka antalet ansökningar till brandingenjörsprogrammet i Luleå och Lund. Preliminära siffror visar att antalet ansökningar ökat med 26 respektive 39 procent till de båda programmen 2020. 10 000 personer såg trailern till filmen under de första 12 timmarna (organisk räckvidd) och de olika trailers som gjordes har delats flitigt i sociala kanaler.

374406529

Rekryteringsfilm Försvarshögskolan

Rekryteringsfilm i syfte att öka antalet sökande till Officersprogrammets militärtekniska inriktning. En viktig del i uppdraget var att öka andelen kvinnliga sökande. Resultatet blev dubbelt så många kvinnliga sökande jämfört med året innan. Kampanjen fick hög click-through-rate och många i den valda målgruppen valde efter att ha sett filmen att läsa mer. Den totala mängden kvinnor som anmälde sig till Officersprogrammet var den största mängden sedan programmets inrättande 2008 och uppgick till 20,9 procent.

334654745

Unicef för Akelius Foundations

På uppdrag av Unicef producerade Marczak Communications en film i syfte att visa hur Akelius Foundations finansiella bidrag till Unicef kommer till användning i praktiken. Målgrupp: omkring 1 000 anställda på Akelius, filmen visades vid ett internt event och fick mycket fint mottagande.

432575409

Samhällsinformation och internkommunikation

För vår uppdragsgivare Huddinge Samhällsfastigheter har vi producerat film med Huddinge kommuns invånare som målgrupp. Vi har även skrivit och formgivit en ny personalpolicy för den interna målgruppen samt producerat en broschyr om förebyggande åtgärder för att minska risken för skador, brand och inbrott i samhällsfastigheter och då främst skolor. Verksamhetsansvariga samt medarbetare på respektive verksamhet var primär målgrupp för trycksaken.

"

Min erfarenhet efter att ha jobbat med många byråer är att Marczak Communications skiljer ut sig positivt genom att de aktivt strävar efter att förstå vad mina övergripande mål som beställare är (dvs organisationens kommunikationsmål) och utformar kommunikationstjänsterna efter detta – snarare än att bara se till den individuella projektleveransen. På så vis fungerar byråns medarbetare som en förlängning av vår egen kommunikationsavdelning, snarare än att bara vara externa leverantörer.

Veronica Sandström

Chef riskhantering (tidigare kommunikationschef) Storstockholms brandförsvar

"

Jag har jobbat med Sara ända sen jag anställde henne på Filminstitutet 2008. Hon och jag jobbade nära och jag imponerades av hennes snabbhet, bredd och journalistiska fingertoppskänsla och kompetens. Många som är duktiga på att skriva är sämre på struktur. Men Sara älskar ordning och har blykoll på alla dokument. Dessutom har jag alltid haft så roligt med Sara. Vi har skrattat som mest när det verkligen kört ihop sig. Hon har en positiv energi och får saker gjorda. Därför var jag väldigt glad när hon startade eget och jag återigen kunde anlita henne, nu för Chefs ständigt växande eventavdelning. Idag redaktörar Sara alla våra stora event som Chefgalan, Chefdagen och våra seminarier i Almedalen.

Cissi Elwin

VD och chefredaktör Tidningen Chef

"

Redan från start visade Marczak Communications stort engagemang och professionalitet. De fanns alltid ett telefonsamtal bort för att lyssna på våra idéer och har hjälpt oss att förverkliga dem. Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete där slutprodukten (en film) blev bättre än vad vi kunnat drömma om.

Eric Nilsson

Brandingenjörsprogrammet Luleå